DŮLEŽITÉ: Jak to bude s otevřením ZUŠ Hostivař
Vážení rodiče,
rád bych Vám v úvodu poděkoval za trpělivost a spolupráci při distančním vzdělávání Vašich dětí. Podle výsledku dotazníkového šetření, které jste laskavě vyplnili (a na jehož výsledné grafy se můžete podívat ZDE), se nám v ZUŠ Hostivař „vzdělávání na dálku“ zatím celkem daří (doporučeními i výtkami se určitě budeme zabývat).
Chápu, že vyjádření školy ohledně jejího otevření byste rádi obdrželi dříve, než pár dnů předem. Omlouvám se, ale opravdu to možné nebylo (pokud bych Vás ovšem nechtěl každý den a týden zahlcovat rozporuplnými informacemi, které bych pak musel následně měnit). Podle rozhodnutí vlády sice byla umožněna přítomnost žáků ve škole již od pondělí 11. 5. 2020, ale pouze za dodržení hygienických, bezpečnostních a provozních podmínek, které měl obsahovat „Manuál MŠMT“. ZUŠ tento dokument neobdržely včas a přesto, že asociace ZUŠ ČR informovala ministerstvo o specifikách a možných rizicích výuky některých uměleckých oborů s dostatečným předstihem, předložený materiál nic z toho nezohlednil.
Nemohli jsme, jako odpovědní ředitelé škol, za takové situace školy zatím otevřít. Proto se ve čtvrtek 7. 5. 2020 obrátila celorepubliková asociace ZUŠ ČR znovu na MŠMT a požádala, aby byl závazný dokument dopracován (MŠMT přislíbilo, že do začátku příštího týdne potřebné informace do Manuálu doplní). Teprve poté budeme moci rozhodnout, zda budovy škol otevřeme, za jakých podmínek a zda vůbec. Proto v následujícím týdnu (11. 5 – 15. 5. 2020) zůstane budova ZUŠ Hostivař nadále uzavřena a my budeme v plném rozsahu pokračovat v distančním vzdělávání (rodiče žáků přípravného studia budeme informovat samostatně).
V následujícím týdnu Vás ovšem již začnou kontaktovat naši učitelé. To proto, aby s Vámi probrali Vaše preference ohledně případného nástupu dítěte do výuky (v budově školy). Abyste se mohli rozumně rozhodnout, k dispozici Vám poskytnou závazná „Pravidla pro žáky“ (pro případ nástupu do školy), vysvětlí Vám podmínky, za jakých výuka bude probíhat, a také s nimi budete moci probrat možné přínosy i rizika takovéhoto rozhodnutí (a to jak pro dítě, tak pro učitele). Výuka uměleckých oborů totiž má, oproti jiným druhům škol, svá výrazná specifika a co lze např. v základní škole, v umělecké škole není realizovatelné bez evidentních rizik.
Vážení rodiče, přeji Vám dostatek sil, zdraví a dobré nálady a rád bych Vás ubezpečil, že ať se v dalších několika týdnech, zbývajících do konce školního roku, rozhodnete pro prezenční výuku Vašeho dítěte nebo, jako doposud, zvolíte pokračování ve výuce distanční formou, můžete si být jisti, že učitelé se Vašemu dítěti budou věnovat s maximálním zájmem a pozorností.
Nedávno jsem si nalistoval náš školní vzdělávací program, abych se podíval, zda podstatné kapitoly v této „vykloubené“ době jsou stále smysluplné a aktuální. Zda není naše ŠVP použitelné jen pro běžné všední dny. A protože distanční vzdělávání je hodně o vztahu učitele a žáka a o vzájemné komunikaci, vyhledal jsem kapitolu„Vztah učitelů k žákům“ (kapitola 2. 2. str. 6), kde pro sebe máme vytýčené následující zásady. Posuďte, zda jsou i při současné distanční výuce stále aktuální:
- „Snažíme se, aby to obě strany bavilo,“
- „Víme, že i my se musíme stále učit,“
- „Vedeme žáky tak, aby se dokázali obejít i bez nás“.
S pozdravem Jiří Stárek, ředitel ZUŠ Hostivař